תחומי עיסוק עיקריים

תחומי עיסוק עיקריים אלרגיות הנן תופעות שכיחות ביותר, ורבים מאיתנו חווים אותם בחייהם. למעשה אין איבר שלא מסוגל להיפגע מאלרגיה, אך בעיקר אלה הם דרכי הנשימה, העור, ודרכי העיכול. יחד עם זאת התגובות הקשות מערבות כמעט כל איבר בגוף, מה שאנו מכנים כתגובות אנאפילקטיות. הפתרונות לתופעות האלרגיות תלוי באיבר המעורב, בגורם, וביכולת לאתר גורם שכזה. לחלק ניכר מהתופעות האלרגיות אין גורם סביבתי שאחראי לתופעה, ובעיקר כשמדובר בסינוסיטיס הכרונית ובאורטיקריות הכרונית. לאלרגולוג כלים לסייע למטופל, הן עקב היכולות לזהות גורמים לאלרגיה והן עקב הטיפולים המגוונים שעומדים לרשותו.

סינוסיטיס כרוני

קימת נטייה להדביק אבחנה זו לכל מצב בו קימת הפרשה מוגלתית מהאף עם לחצים באזור הסינוסים. מצבים אלו יש לנסות לטפל על ידי שטיפות האף עם כמויות של מי מלח למספר ימים, לעתים עם מקלי גודש. לכאבים יש להתייחס בכובד ראש ולהיבדק בהקדם. יש לשים לב שחלק לא קטן ממי שסובל מנזלת, סינוסיטיס עם פוליפים אפיים קיימת גם רכישות למשככי כאב.

אסטמה על סוגיה השונים

בילדות, ובעיקר עד גיל 3-4 שנים, האסתמה משתפרת או נעלמת לגמרי. אלה שממשיכים לסבול וכן אחרים שמתחילים בגילאים 5-6 שנים, הם למעשה אסתמתיים אלרגיים טיפוסיים. חשוב לאבחן בגילאים אלו אסתמה של מאמץ ולטפל בה. בגיל המבוגר יותר האסתמה לעתים מופיעה עם סינוסיטיס כרונית ויש לטפל גם בה היטב. בגילאים שמעל 40 תתכן אסתמה עם ערכים גבוהים של איוזינופילים, מצב שאינו אלרגי תמיד.

אלרגיה נשימתית

זו מבוססת על שילוב נטייה גנטית עם חשיפה סביבתית. כך שאלרגיה נשימתית לא תתפתח באזורים מדבריים שכן לא קרדית הבית וגם לא הצמחייה לא ימצאו באזורים אלו. גורמים סביבתיים אלו, כולל חיות מחמד, הפרשות הקרדית, ואבקת הצמחים, העובשים ועוד יכולים לגרום למגוון רב של מצבים אלרגיים ובעיקר נשימתיים. מלבד הטיפול הסביבתי, הרי החיסונים כנגד אלרגנים אלו יכולים לשפר מצב האלרגיה ולאפשר חיים נוחים יותר.

אלרגיה לתרופות

השימוש בתרופות עלה עם העליה בתוחלת החיים, ועם הזמינות הרבה בטיפולים במצבים השונים. הבעיה העיקרית הנה באם התגובה הנה אכן אלרגית ונשנית או תגובה שנגרמה מהמצב בו מצוי המטופל. לעתים פתרון הבעיה דורש תחקיר מעמיק. יש להדגיש כי לחולי אסתמה, סינוסיטיס כרונית עם פוליפים, וחולי אורטיקריה כרונית שכיחות גבוהה של רגישות עתר למשככי כאב (וזאת מלבד האקמול)

אלרגיה למזון

בשנים האחרונות אנו חווים עליה ניכרת בשכיחות תופעות אלו, ובעיקר בגיל הילדות. אלרגיות אלו מופיעות מיד ואף מסוכנות, מה שמצריך מענה מידי. כמובן שהימנעות הנו הצעד העיקרי, אך חייבים להיות מוכנים למצבי קיצון, כלומר לשאת מזרק אדרנלין שמאפשר מענה מהיר להתקף שכזה. מניסיוני רב המטופלים או הוריהם לא מעודכנים באופן השימוש במזרק מה שמצריך אימונים חוזרים. עדיין אין טיפול יעיל לבעיה, אך מושקע מאמץ רב בפתרון בעיה זו.

חשיפה תעסוקתית

שיפות תעסוקתיות חשיפות תעסוקתיות הנם גורמים חשובים להתפתחות אסתמה או נזלת כרונית בגיל המבוגר. אלה יכולים להיות קמחים (אופים). צבעי רכב, נגרים, וטרינרים, מטפלים בחיות, חקלאים, ועוד. יש לשים לב לשימוש הרב במזגנים שכן אלה אוגרים נבגים של עובש שעלול ליצור אסתמה קשה. הדבר מחייב בדיקות וטיפולים נשנים למניעת הצטברות העובש. קימת חשיבות רבה באבחון מוקדם, שכן אחרת המצב יחמיר ויעשה בלתי הפיך.